woensdag 26 mei 2010
Bedrijfsleven kan leven met tol A15
DUIVEN - Het bedrijfsleven kan leven met tolheffing op de A15 als deze snelweg is doorgetrokken. Zowel transportorganisatie TLN als de Liemerse industrievereniging Lindus liet gisteravond tijdens een informatieavond weten liever te betalen voor doorrijden dan gratis in de file te staan. Stilstaan kost het bedrijfsleven meer dan tol van een paar euro, was de opvatting.
De informatieavond was door het projectbureau Via15 georganiseerd om de wensen van bewoners en bedrijven te inventariseren en voor te leggen aan Marijke van Haaren (Gelders gedeputeerde van verkeer) en Jaap Modder (voorzitter Stadsregio Arnhem Nijmegen). Niet iedereen koos voor tolheffing, er bestond ook angst voor uitwijkgedrag. Het project verkeert financieel in problemen. Tol is volgens Van Haaren noodzakelijk. Volgens Modder moet de regio daarom kiezen voor een snelweg met een brug over het Pannerdensch Kanaal. Een tunnel zou te duur zijn.
Voor dat idee kreeg hij de handen gisteravond niet op elkaar. Veel bewoners willen per se een tunnel; een brug veroorzaakt te veel overlast en is slecht voor de natuur. De Zevenaarse wethouder Harry Staring wil ervoor zorgen dat alle Liemerse en Betuwse gemeenten samen gaan strijden voor een tunnel. Dat het ministerie van Verkeer nu geen tunnel wil betalen, ziet hij als onderhandelingstactiek. Als de druk groot genoeg wordt, verandert dat vanzelf. Vanuit een groep bewoners kwam het pleidooi om de weg in de hele Liemers te ondertunnelen. Van Haaren verwees dat idee meteen naar de prullenbak omdat het volgens haar onbetaalbaar is.
EERDERE BERICHTEN OVER TOLHEFFING
1 november 2008 - De Gelderlander
Doortrekken A15 hapert opnieuw
ARNHEM - De doortrekking van de A15 naar de A12 van Ressen naar Zevenaar komt in grote problemen vanwege de tolheffing. In 2006 hebben de provincie Gelderland en het ministerie van Verkeer afgesproken dat met tolgeld 262,5 miljoen euro moet worden bijeengebracht om de nieuwe weg te kunnen betalen.
In de praktijk blijkt dat bijzonder lastig. De geplande kosten, 750 miljoen euro, lopen mogelijk op tot boven het miljard. Als alleen op de A15 tol wordt geheven, mijdt volgens onderzoek 40 tot 50 procent van de automobilisten de weg. Daarom is ook tolheffing op bestaande wegen noodzakelijk, waaronder de Pleijroute. Minister Eurlings wil dat in de nieuwe wet voor rekeningrijden mogelijk maken. In dat geval moet er altijd een gratis alternatief op korte afstand voorhanden zijn. Dat zijn, behalve de Pleijroute, dwars door Arnhem en om Arnhem heen via de A12 en de A50. Het projectbureau VIA15 ziet die laatste route als een reƫel gratis alternatief. Voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen vindt dat veel te ver om.
Een alternatief voor tol is een extra regionale heffing op de kilometerprijs. Eurlings moet dan zijn belofte breken dat de kilometerheffing de automobilist niks extra's kost. Modder constateert daarom dat tolheffing ondoenlijk is.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten