Als de snelweg A15 niet wordt doorgetrokken van knooppunt Ressen naar Zevenaar is minister Eurlings van Verkeer veel meer geld kwijt.
In dat geval zullen de A50 en de A12 verder verbreed moeten worden. De kosten daarvan zijn veel hoger dan de 400 miljoen euro die een tunnel onder het Pannerdensch Kanaal zou moeten kosten. Voor die tunnel is momenteel geen geld.
Dat blijkt volgens twee actiegroepen, die zich bezighouden met de A50 en de A12, uit eerste berekeningen.
De Stichting A50 dB en de Stichting Duurzame A12 stellen dat verbreding van de A50 en de A12 onontkoombaar zal zijn als de A15 niet wordt doorgetrokken. Voor beide wegen worden nu procedures gevoerd om ze tot twee keer drie rijstroken te verbreden.
Zonder doorgetrokken A15 zou een nieuwe ingreep, tot twee keer vier rijstroken, nodig zijn. In dat geval zou vermoedelijk een nieuwe Rijnbrug bij Heteren gebouwd moeten worden en zouden op beide stukken snelweg veel nieuwe viaducten nodig zijn.
Een eerste, conservatieve berekening komt al snel op 600 miljoen euro uit. Daarbij zijn de kosten voor aanpassingen aan de Pleijroute bij Arnhem nog buiten beschouwing gelaten, omdat die weg onder verantwoording van de provincie valt.
zaterdag 15 mei 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten