dinsdag 18 mei 2010
Plan voor doortrekken A15 is nog in de lucht
Het plan voor de doortrekking van de A15 van Knooppunt Ressen naar Zevenaar is nog niet van de baan. Ondanks de grote financiële tekorten op het plan willen zowel minister Eurlings als de regionale overheden doorgaan met de voorbereidingen van de weg.
Voor Marijke van Haaren (provincie Gelderland en Jaap Modder (voorzitter Stadsregio Arnhem-Nijmegen) is dat een opluchting. In de afgelopen week dreigde het hele plan ten onder te gaan in een kakofonie van verdeeldheid. Ook stelde een Haagse ambtelijke werkgroep die bezuinigingen op verkeersgebied moest vinden, voor het project helemaal te schrappen. De demissionaire minister heeft laten weten juist wel door te willen met de weg.
Eurlings heeft tijdens het overleg wel laten weten dat hij geen geld heeft voor een weg met een tunnel onder het Pannerdensch Kanaal. Maar een meerderheid in Provinciale Staten en de gemeenten Duiven, Zevenaar en Lingewaard zijn tegen een weg met een brug. Die zorgt volgens hen voor te veel overlast.
Modder en Van Haaren lieten Eurlings echter, na uitvoerige gesprekken met hun eigen achterban, weten dat een variant met een brug niet op voorhand onbespreekbaar is voor de regio. Modder zegt dat dit niet betekent dat alle gemeenten en Staten zich daarmee gebonden hebben aan een A15 met een brug. Maar een dergelijke uitspraak was volgens hem wel nodig om de A15 op de agenda te houden.
Volgens Modder zouden Provinciale Staten van Gelderland nog eens uitvoerig moeten bezien of zij niet toch de honderden miljoenen euro’s die voor zo’n tunnel extra nodig zijn, willen betalen. Gelderland verdiende vorig jaar 4,4 miljard met de verkoop van aandelen Nuon, maar wil dat geld op de bank zetten. Van de rente worden projecten betaald. Buurprovincie Overijssel investeert het geld dat zij verdiende met de verkoop van Essent, wel.
Los van de discussie over de tunnel bestaat er nog een tekort van ongeveer 250 miljoen euro. Dat bedrag bestaat deels uit overhead van Rijkswaterstaat. Daarvoor wordt tegenwoordig een bedrag van 20 procent van de totale kosten gerekend. Deels wordt het tekort veroorzaakt door lagere ramingen voor tolheffing. Nu het rekeningrijden van de baan is, kan er geen tol in de hele regio worden geheven, maar alleen op de A15. Eurlings denkt dat de opbrengst daardoor lager zal zijn. Het tekort zal door alledrie partijen gezamenlijk opgelost moeten worden.
Modder wijst er op dat het niet doorgaan van de A15 ook grote financiële gevolgen voor de regio zal hebben. Hij denkt dat de grondexploitatie van de Waalsprong in Nijmegen en Schuytgraaf in Arnhem ernstig verslechtert als de weg er niet zou komen. De ontsluiting van de nieuwe woonwijken zou in dat geval niet goed genoeg zijn.
Een oplossing voor de problemen zal er zeker niet voor de verkiezingen op 9 juni zijn.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten