zaterdag 29 mei 2010
Jaap Modder: Doortrekken A15 essentieel voor regio
door Jaap Modder
Doortrekken van de A15 wordt bekeken als oplossing voor een verkeerskundig probleem. Terwijl het project essentieel is voor de ruimtelijke ordening.
In het publieke debat over de verlenging van de A15 dreigen een paar misverstanden. De belangrijkste is dat dit project alleen maar een oplossing is voor een verkeerskundig probleem. Natuurlijk is deze weg daar een oplossing voor. Maar de A15 is tevens essentieel voor de vraag of wij in staat zijn de ruimtelijke ordening in dit gebied conform de ruimtelijke strategie van rijk, provincie, stadsregio en gemeenten uit te voeren. Volgens plannen waarover reeds lang geleden is beslist moeten er 15.000 woningen bij komen in het snel gegroeide gebied tussen Arnhem en Nijmegen. Wie de files van nu ziet kan zich voorstellen dat 30.000 inwoners erbij alleen kan met bijbehorende infrastructuur. Het niet aanleggen van de A15 brengt grote risico’s mee voor de woningbouw in de vier gemeenten in het middengebied.
De A15 is essentieel voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stadsregio en ook voor de financiële positie van de gemeenten. Het is dus net iets te gemakkelijk om te beweren dat als er geen tunnel komt, we die weg en de bijhorende investering van 800 miljoen euro maar aan onze neus voorbij moeten laten gaan.
Een ander misverstand is dat de rijksoverheid de tunnel maar zou moeten betalen. Dat kun je natuurlijk vinden, maar de rijksoverheid heeft de A15 een paar jaar geleden onder grote druk van de regio aanvaard en daar meteen bij gezegd geen tunnel te betalen. Wie dus een tunnel wil moet ook zeggen hoe die betaald moet worden. Ik kan maar één partij op het westelijk halfrond vinden die daartoe in staat is, en dat is de provincie Gelderland. De provincie heeft een aantal miljarden overgehouden aan het geld dat wij overhielden aan de verkoop van een nutsbedrijf dat van ons allemaal was. Er zijn een paar hele goede redenen waarom de provincie zou moeten bijpassen in het tekort van de A15 dat ontstaat als de regio een tunnel wil in plaats van een brug. In de eerste plaats is het een duurzame investering in de toekomst. Een tunnel betekent minder hinder en meer open landschap. Een tunnel betaalt zich dus terug in maatschappelijke baten. Het zou een verantwoorde besteding zijn van het overschot van een nutsbedrijf. In de tweede plaats is het een goede zaak als de overheid in een recessie, waarbij de markt het af laat weten, zelf meer investeert. Goed voor de economie en de werkgelegenheid in de regio.
Anders dan Overijssel stopt Gelderland haar incidentele middelen niet in duurzame inrichting van het gebied. Dat is een gemiste kans. De regio heeft een achterstand in de infrastructuur die nodig is om optimaal te functioneren in een internationaliserende economie.
Het spoor tussen Nijmegen en het Duitse Kleve moet hersteld. Er is grote behoefte aan een hoogwaardig regionaal openbaar vervoer net. De hoge snelheids trein (HSL)houdt nu op in Düsseldorf. Arnhem aansluiten op het HSL-net in Europa is een gouden kans voor stad en regio. Daar zouden we nu in moeten investeren.
En als de provincie dat niet gaat doen? Moeten we dan de A15 maar uit onze plannen schrappen ? Onverantwoord. Liever een A15 met brug dan helemaal niks.
Jaap Modder is bestuursvoorzitter van de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten