de Gelderlander Feeds - Betuwe

donderdag 10 juni 2010

Tijdslijn van verstedelijking van de Over-Betuwe




1933 De minister van Waterstaat vindt een streek-luchtvaartterrein voor het gebied Arnhem-Nijmegen van belang. Plan voor het vliegveld bij Elst wordt in 1935 ingediend. Door luchtvaartverliezen en de Tweede Wereldoorlog ketste het plan af.


10 april 1935 opening Rijnbrug bij Arnhem
16 juni 1936 opening Waalbrug bij Nijmegen (Op 23 oktober 1931 werd begonnen met de bouw van de brug)

1939-1946 aanleg A325. 31-10-1946 openstelling Arnhem-Nijmegen met 1 rijbaan, als rijksweg 52

1944-1958 Verwoesting door de Tweede Wereldoorlog en wederopbouw

1953 Arnhem gaat na de in 1936 begonnen Rijnsprong serieus aan de slag met woningbouw in de Over-Betuwe en houdt dit tot heden vol

1968-1979 aanleg A50 en A15 door de Over-Betuwe

1970-1980 Interne verstedelijking
Bouw Zilverkamp in Huissen. Huissens inwonertal groeit aanzienlijk met deze wijk.
Dries en Lootakkers in Gendt
De Huyekamp, De Wuurde en de Zuiling in Elst

1988 Oprichting Knooppunt Arnhem Nijmegen (in 2006 verder als Stadsregio) nadat de steden Arnhem en Nijmegen waren opgenomen als knooppunt in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening.

1993 –heden Plannen voor Park Lingezegen, toen nog Regionaal Landschapspark Over-betuwe

1995-2007 Aanleg Betuweroute, opening op 16 juni 2007

1998 – heden Nijmegen maakt de Waalsprong en annexeert delen van de gemeente Elst (Lent), Bemmel (Ressen) en Valburg (deel Oosterhout).

2002 Plannen voor aanleg Multimodaal Transportcentrum bij Valburg, oplevering voor 2010. Wordt afgeschoten.

2004 Doortrekken A15 van Ressen, door Lingewaard, naar de A12 bij Zevenaar goedgekeurd door Provincie.

2010 Koersnota Stadsregio, met de nieuwe verstedelijkingsplannen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten